Iedereen Mobiel
U kan een mobiliteitshulpmiddel aanvragen als u voldoet aan de medische voorwaarden (op voorschrift) en de administratieve voorwaarden (aangesloten zijn bij de Vlaamse sociale bescherming). Leeftijd is geen voorwaarde.
De Vlaamse sociale bescherming betaalt (een groot deel van) de kosten voor de aankoop of huur van een mobiliteitshulpmiddel, als u voldoet aan de voorwaarden:
Medische voorwaarde: uw behoefte aan een mobiliteitshulpmiddel moet voorgeschreven zijn door een arts of meer gespecialiseerde zorgverlener.
Administratieve voorwaarde: u moet aangesloten zijn bij de Vlaamse sociale bescherming, wat inhoudt dat u uw jaarlijkse zorgpremie betaalt aan uw zorgkas. (Wat in Brussel?)
Leeftijd is geen voorwaarde. U kan op elke leeftijd een mobiliteitshulpmiddel aanvragen. Uw leeftijd kan wel mee bepalen welk type hulpmiddel bij u past en hoe snel u dat mag vervangen. Vanaf de leeftijd van 85 jaar of in het woonzorgcentrum kan u uw mobiliteitshulpmiddel huren in plaats van kopen. Heeft u al een mobiliteitshulpmiddel? Soms mag u dat combineren en toch nog een nieuw hulpmiddel aanvragen.
Bron: departementzorg.be
Snel degeneratieve aandoeningen (bijvoorbeeld ALS)
Een aparte medische voorwaarden zijn de snel degeneratieve aandoeningen, zoals ALS. Mensen die daaraan lijden, kunnen met een snellere en flexibelere aanvraag hun mobiliteitshulpmiddel huren (in plaats van kopen). Zo'n aandoening moet worden vastgesteld door een neuroloog of door een gespecialiseerd rolstoel advies team. Mobiliteitshulpmiddelen voor mensen met een snel degeneratieve aandoening kunnen alleen afgeleverd worden door een verstrekker die daarvoor een speciale machtiging heeft gekregen.U woont in het Vlaams Gewest
Wanneer u in het Vlaams gewest woont en een mobiliteitshulpmiddel aanvraagt, zullen uw verstrekker en uw zorgkas controleren of u wel bent aangesloten bij de Vlaamse sociale bescherming. Aangesloten zijn betekent dat u bent aangesloten bij een zorgkas en dat u elk jaar de zorgpremie betaald hebt voor de Vlaamse sociale bescherming. In het Vlaams gewest is dat sowieso verplicht.
U woont in Brussel
Brusselaars zijn niet verplicht om zich aan te sluiten bij de Vlaamse sociale bescherming.
Meer over mobiliteitshulpmiddelen in Brussel.
U heeft al een mobiliteitshulpmiddel
Heeft u al een mobiliteitshulpmiddel? Soms mag u dat combineren en toch nog een nieuw hulpmiddel aanvragen. Anders moet u wachten tot de "hernieuwstermijn" van dat hulpmiddel verstreken is. De hernieuwingstermijn bepaalt per type hulpmiddel hoe lang u het kan gebruiken voor het aan vernieuwing toe is. Dat geldt ook voor hulpmiddelen die u via een andere gemeenschap dan de Vlaamse gemeenschap terugbetaald hebt gekregen. Wanneer uw medische toestand erg snel achteruit is gegaan of u gebruikt uw hulpmiddel vaker dan gemiddeld en het is hierdoor noodzakelijk aan vervanging toe, dan kan u binnen uw hernieuwingstermijn toch een nieuw hulpmiddel aanvragen.U heeft geen rijksregisternummer (INSZ-nummer)
Sommige mensen die bijvoorbeeld tijdelijk in België verblijven hebben geen rijksregister- of INSZ-nummer. Zij moeten een zogeheten "BIS-nummer" aanvragen bij hun gemeente.U woont niet in Vlaanderen?
Alleen als u kan aansluiten bij de Vlaamse sociale bescherming, kan u ook een mobiliteitshulpmiddel aanvragen.U verblijft in een ziekenhuis
Zolang u in een algemeen of revalidatieziekenhuis verblijft (incl. een revalidatieziekenhuis) kan u geen mobiliteitshulpmiddel aanvragen. Wacht tot uw ontslagregeling bekend is of tot u effectief ontslagen bent uit het ziekenhuis om een hulpmiddel aan te vragen. Verblijft u in een psychiatrisch ziekenhuis of in een een psychiatrische afdeling in een algemeen ziekenhuis, dan kan u wel een mobiliteitshulpmiddel aanvragen.U verblijft in de gevangenis
U kan geen mobiliteitshulpmiddel aanvragen zolang u in de gevangenis verblijft.Toch aanvragen in een uitzonderlijke situatie
Heeft u echt nood aan een mobiliteitshulpmiddel maar voldoet u niet aan de voorwaarden, dan kan u via een verstrekker toch een aanvraag doen voor een "uitzonderlijke situatie". U zal uw aanvraag dan wel uitgebreid moeten motiveren.Wilt u graag meer weten over tegemoetkomingen? Via deze link vind u de volledige lijst van tegemoetkomingen per prestatiecode via departementzorg.be
Uw mobiliteitshulpmiddel vervangen of veranderen (hernieuwen)
Koopt u een mobiliteitshulpmiddel via de Vlaamse sociale bescherming, dan mag u dat na een aantal jaar vervangen ("hernieuwen") en een nieuw hulpmiddel aanvragen. U kan ook vragen om uw huidige hulpmiddel aan te passen.
Huurt u een hulpmiddel, dan zal de verstrekker van uw hulpmiddel het zelf vervangen wanneer dat nodig is.
Als u een mobiliteitshulpmiddel gekocht heeft met een tussenkomst (betaling) van de Vlaamse sociale bescherming, kan u dat na een aantal jaar vervangen. U kan dan een nieuw hulmiddel kopen, opnieuw met een tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. We noemen dat "hernieuwen".
Voor elk type hulpmiddel is bepaald hoeveel jaar u het in uw bezit moet hebben, voor u een nieuw hulpmiddel kan kopen met een nieuwe tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. In deze
Lijst met hernieuwingstermijnen voor mobiliteitshulpmiddelendoc bestand41.2kb
Die periode start vanaf de dag dat u het hulpmiddel in uw bezit heeft.
Hulpmiddel hernieuwen
Wil u uw hulpmiddel vervangen, dan moet u een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel. U zal dus opnieuw naar uw arts of gespecialiseerd team moeten gaan voor een medisch voorschrift of rapport en naar uw verstrekker om een aanvraag te doen. Het kan immers zijn dat u intussen een meer geavanceerd hulpmiddel nodig heeft. Heeft u hetzelfde type of een soortgelijk type hulpmiddel nodig? Dan zal uw aanvraag doorgaans eenvoudiger verlopen dan de eerste keer.
Sneller vervangen of aanpassen
U kan ook vragen om uw hulpmiddel sneller te vervangen dan de voorziene vervangings- of hernieuwingstermijn. Of om er iets aan aan te passen.
als er iets veranderd is aan uw gezondheidstoestand waardoor u het nog moeilijker gekregen hebt om zich te verplaatsen (en u dus misschien een meer geavanceerd hulpmiddel nodig heeft).
als er iets stukgegaan is aan uw mobiliteitshulpmiddel waardoor het onbruikbaar is geworden, en het niet hersteld kan worden (en dat niet komt door "oneigenlijk gebruik" van het mobiliteitshulpmiddel).
U moet daarvoor een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel (eerst naar uw arts gaan, dan naar uw verstrekker). Uw verstrekker zal wel een meer uitgebreide aanvraagprocedure moeten volgen. Hij zal bijvoorbeeld een uitgebreide motivering moeten opstellen waarom u sneller een nieuw hulpmiddel nodig hebt, en u eventueel het nieuwe hulpmiddel ook laten testen.
Elke gebruiker kan zich wenden tot de zorgkas van uitsluiting voor meer informatie.
Hieronder vindt u een handig overzicht van de nodige documenten per categorie. Al deze documenten kan u verkrijgen via onze medewerkers en verstrekkers in één van onze winkels of via mail.
Nodig?
Nodig?
Nodig?
Nodig?
Nodig?
Nodig?
Het beste aanbod van mobiliteitshulpmiddelen op de Belgische markt. We hebben (bijna) alles op voorraad: klaar om bekeken, gekeurd en getest te worden. Spring zeker eens binnen in één van onze filialen. Jullie zijn van harte welkom.
Dit product staat op de lijst van het VSB en komt mogelijks in aanmerking voor tegemoetkoming mits aan de voorwaarden voldaan wordt. Meer info hier
Privacyverklaring - Cookie Policy - Disclaimer
Copyright ©2024 Hego Mobile
maandag t.e.m. vrijdag:
10.00 – 12.00
13.00 – 17.00
Zaterdag:
Genk: 10.00 – 13.00
Andere filialen: op afspraak
Hego Mobile Genk
Hasseltweg 152
Tel: 089 23 05 90
Hego Mobile Nijlen
Herenthoutse Steenweg 101
Tel: 03 435 48 49
Hego Mobile Rekem
Steenweg 140
Tel: 089 61 49 43
Hego Mobile Torhout
Bruggestraat 115
Tel: 050 31 79 19
info@hegomobile.be
BE0646.828.860
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten en aanbiedingen?