Iedereen Mobiel
De Vlaamse sociale bescherming vergoedt helemaal of gedeeltelijk de kosten voor het kopen of huren van een mobiliteitshulpmiddel, mits je voldoet aan bepaalde voorwaarden:
Gezondheidsvoorwaarde: Een arts of het rolstoeladviesteam (RAT) moet de noodzaak van een mobiliteitshulpmiddel voorschrijven.
Administratieve vereiste: Om in aanmerking te komen, dien je administratief verbonden te zijn aan de Vlaamse sociale bescherming, wat betekent dat je jaarlijks je zorgpremie dient te voldoen aan je zorgkas.
Op elke leeftijd kun je een aanvraag indienen voor een mobiliteitshulpmiddel.
Het Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) heeft een lijst opgesteld met erkende en goedgekeurde hulpmiddelen die voldoen aan specifieke criteria en bijzonder geschikt zijn voor mensen met een functiebeperking.
In ons assortiment bieden wij een uitgebreide selectie van hulpmiddelen die zijn goedgekeurd door de VSB. Natuurlijk is het ook mogelijk om zelf een VSB-goedgekeurd hulpmiddel aan te schaffen, zonder daarvoor een terugbetalingsaanvraag in te dienen.
Ziet u onderstaand logo bij een product op onze website?
Koop je een mobiliteitshulpmiddel via de Vlaamse sociale bescherming, dan mag je dat na een aantal jaar vervangen ("hernieuwen") en een nieuw hulpmiddel aanvragen. Je kan ook vragen om je huidige hulpmiddel aan te passen.
Vaste termijnen voor vervanging
Als je een mobiliteitshulpmiddel gekocht hebt met een tussenkomst (betaling) van de Vlaamse sociale bescherming, kan je dat na een aantal jaar vervangen. Je kan dan een nieuw hulmiddel kopen, opnieuw met een tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. We noemen dat "hernieuwen".
Voor elk type hulpmiddel is bepaald hoeveel jaar je het in je bezit moet hebben, voor je een nieuw hulpmiddel kan kopen met een nieuwe tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. In deze lijst vind je een overzicht van de hernieuwingstermijnen.
Die periode start vanaf de dag dat je het hulpmiddel afgeleverd is.
Doe een nieuwe aanvraag
Wil je je hulpmiddel vervangen, dan moet je een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel. Je neemt contact op met Hego Mobile. Onze verstrekkers informeren jou over hoe je een hernieuwing kan aanvragen. Ze sturen jou naar de juiste arts. Belangrijk hier is om je goed te informeren: Het kan immers zijn dat je intussen een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt. Heb je hetzelfde type of een soortgelijk type hulpmiddel nodig? Dan zal je aanvraag doorgaans eenvoudiger verlopen dan de eerste keer.
Sneller vervangen of aanpassen
Je kan ook vragen om je hulpmiddel sneller te vervangen dan de voorziene vervangings- of hernieuwingstermijn. Of om er iets aan aan te passen. Dat mits enkele voorwaarden:
Wij als verstrekker zullen wel een meer uitgebreide aanvraagprocedure moeten volgen. Dat kan bijvoorbeeld een uitgebreide motivering zijn die we moeten opstellen waarom je sneller een nieuw hulpmiddel nodig hebt, en we laten jou ook het nieuwe hulpmiddel testen.
Kom lang in één van onze vier vestigingen en laat u begeleiden. Onze medewerkers staan tot uw dienst om u zorgvuldig door het administratieve proces te leiden dat moet worden doorlopen. We zullen u ook assisteren bij het maken van de juiste keuze met betrekking tot het hulpmiddel dat het meest geschikt is voor uw specifieke behoeften.
We houden rekening met diverse essentiële aspecten, zoals uw leeftijd, uw noden, de indeling van uw woonomgeving en vele andere. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat het gekozen hulpmiddel naadloos aansluit bij uw levensstijl en individuele omstandigheden. Het is ons doel om een oplossing te bieden die niet alleen functioneel is, maar ook comfort en gemak toevoegt aan uw dagelijkse leven.
Het beste aanbod van mobiliteitshulpmiddelen op de Belgische markt. We hebben (bijna) alles op voorraad: klaar om bekeken, gekeurd en getest te worden. Spring zeker eens binnen in één van onze filialen. Jullie zijn van harte welkom.
Privacyverklaring - Cookie Policy - Disclaimer
Copyright ©2024 Hego Mobile
maandag t.e.m. vrijdag:
10.00 – 12.00
13.00 – 17.00
Zaterdag:
Genk: 10.00 – 13.00
Andere filialen: op afspraak
Hego Mobile Genk
Hasseltweg 152
Tel: 089 23 05 90
Hego Mobile Nijlen
Herenthoutse Steenweg 101
Tel: 03 435 48 49
Hego Mobile Rekem
Steenweg 140
Tel: 089 61 49 43
Hego Mobile Torhout
Bruggestraat 115
Tel: 050 31 79 19
info@hegomobile.be
BE0646.828.860
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten en aanbiedingen?