Wie kan een tussenkomst krijgen?

De Vlaamse sociale bescherming vergoedt helemaal of gedeeltelijk de kosten voor het kopen of huren van een mobiliteitshulpmiddel, mits je voldoet aan bepaalde voorwaarden:

  • Gezondheidsvoorwaarde: Een arts of het rolstoeladviesteam (RAT) moet de noodzaak van een mobiliteitshulpmiddel voorschrijven.

  • Administratieve vereiste: Om in aanmerking te komen, dien je administratief verbonden te zijn aan de Vlaamse sociale bescherming, wat betekent dat je jaarlijks je zorgpremie dient te voldoen aan je zorgkas.

Op elke leeftijd kun je een aanvraag indienen voor een mobiliteitshulpmiddel.

Voor welke hulpmiddelen geldt terugbetaling?

Het Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) heeft een lijst opgesteld met erkende en goedgekeurde hulpmiddelen die voldoen aan specifieke criteria en bijzonder geschikt zijn voor mensen met een functiebeperking.

In ons assortiment bieden wij een uitgebreide selectie van hulpmiddelen die zijn goedgekeurd door de VSB. Natuurlijk is het ook mogelijk om zelf een VSB-goedgekeurd hulpmiddel aan te schaffen, zonder daarvoor een terugbetalingsaanvraag in te dienen.

Ziet u onderstaand logo bij een product op onze website?

Super! Want dan staat het product op de lijst van de VSB en kunt u mogelijks van een tussenkomst genieten. 

Recht op een nieuw hulpmiddel? Is uw hernieuwingstermijn verlopen?

Koop je een mobiliteitshulpmiddel via de Vlaamse sociale bescherming, dan mag je dat na een aantal jaar vervangen ("hernieuwen") en een nieuw hulpmiddel aanvragen. Je kan ook vragen om je huidige hulpmiddel aan te passen. 

  • Voor elk mobiliteitshulpmiddel is bepaald na hoeveel jaar je het kan vervangen en je dus een nieuw mobiliteitshulpmiddel kunt aanvragen. Dat kan hetzelfde type zijn, of een ander. 
  • Die periode gaat in vanaf de dag dat je het hulpmiddel in je bezit hebt.
  • Hoeveel jaar dat is, hangt ook af van je leeftijd.
  • In sommige gevallen kan je het al sneller vervangen of veranderen. Bijvoorbeeld als je toestand achteruit gegaan is, en je een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt. Het kan ook dat je verstrekker dan een aanpassing voorstelt aan je huidige hulpmiddel in plaats van het te vervangen. 

Vaste termijnen voor vervanging

Als je een mobiliteitshulpmiddel gekocht hebt met een tussenkomst (betaling) van de Vlaamse sociale bescherming, kan je dat na een aantal jaar vervangen. Je kan dan een nieuw hulmiddel kopen, opnieuw met een tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. We noemen dat "hernieuwen". 

Voor elk type hulpmiddel is bepaald hoeveel jaar je het in je bezit moet hebben, voor je een nieuw hulpmiddel kan kopen met een nieuwe tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. In deze lijst vind je een overzicht van de hernieuwingstermijnen. 

  • Zie je voor elk type hulpmiddel na hoeveel jaar je het kan vervangen. 
  • Zie hoe lang die periode is afhankelijk van je leeftijd (meestal korter als je jonger bent dan 18, en langer als je ouder bent dan 65).
  • Staat je hulpmiddel niet in deze lijst? Dan is de periode voor vervanging (de hernieuwingstermijn) bepaald op het moment van je aanvraag. Vraag het na bij ons of informeer rechtstreeks bij jouw zorgkas. 

Die periode start vanaf de dag dat je het hulpmiddel afgeleverd is.

Doe een nieuwe aanvraag

Wil je je hulpmiddel vervangen, dan moet je een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel. Je neemt contact op met Hego Mobile. Onze verstrekkers informeren jou over hoe je een hernieuwing kan aanvragen. Ze sturen jou naar de juiste arts. Belangrijk hier is om je goed te informeren: Het kan immers zijn dat je intussen een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt. Heb je hetzelfde type of een soortgelijk type hulpmiddel nodig? Dan zal je aanvraag doorgaans eenvoudiger verlopen dan de eerste keer. 

Sneller vervangen of aanpassen

Je kan ook vragen om je hulpmiddel sneller te vervangen dan de voorziene vervangings- of hernieuwingstermijn. Of om er iets aan aan te passen. Dat mits enkele voorwaarden:

  • als er iets veranderd is aan je gezondheidstoestand waardoor je het nog moeilijker gekregen hebt om je te verplaatsen (en je dus misschien een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt).
  • als er iets stukgegaan is aan je mobiliteitshulpmiddel waardoor het onbruikbaar is geworden, en het niet hersteld kan worden (en dat niet komt door "oneigenlijk gebruik" van het mobiliteitshulpmiddel).

Wij als verstrekker zullen wel een meer uitgebreide aanvraagprocedure moeten volgen. Dat kan bijvoorbeeld een uitgebreide motivering zijn die we moeten opstellen waarom je sneller een nieuw hulpmiddel nodig hebt, en we laten jou ook het nieuwe hulpmiddel testen. 

Hoe vraag je een tussenkomst aan?

1

Stap 1

Kom eens langs in één van onze filialen. Bespreek bij een lekkere tas koffie jouw noden met één van onze medewerkers. Zij maken jou wegwijs in ons zeer ruime aanbod. Samen gaan we op zoek naar hét juiste hulpmiddel.

2

Stap 2

Bij ons kennismakingsgesprek krijg je alle informatie om jouw aanvraag op te starten tot terugbetaling van een hulpmiddel. Zie je door het bos de bomen niet meer? Géén probleem. Wij maken voor jou een afspraak bij de juiste instantie om de aanvraag aan te vangen.

3

Stap 3

Soms is een bezoek bij de huisarts voldoende, deze vult een Medisch Voorschrift in. Afhankelijk van het gewenste hulpmiddel dien in sommige gevallen langs het RAT te passeren: Het Rolstoel Advies Team (RAT) kan een Rolstoel Advies Rapport (RAR afgekort) voorschrijven.

4

Stap 4

Je maakt een keuze. Met de documenten van de arts(en) kom je terug naar Hego Mobile. Onze verstrekker zal samen met jou, jouw keuze van een hulpmiddel bespreken. Jouw papieren zenden wij in voor jou naar jouw zorgkas. Belangrijk om te weten dat dit enkel erkend zorgverstrekkers zoals wij, dat kunnen.

5

Stap 5

De aanvraag tot terugbetaling duurt gemiddeld een 4 tot 6 weken (afhankelijk van de drukte bij de collega’s van de zorgkas). Na deze weken krijgen wij een antwoord van de zorgkas. Wij bellen jou op met het resultaat, in de meeste gevallen krijg je zelf ook een brief in de bus.

6

Stap 6

Update: Wij bellen iedere klant op met de status van hun dossier. Is het hulpmiddel goedgekeurd? Dan maken wij een afspraak met jou om over te gaan tot levering. Is jouw aanvraag geweigerd? Dan zetten wij samen met jou verdere stappen om een oplossing te vinden. We komen er samen wel uit.
*Een rolstoeladviesteam is een erkend team van zorgverleners dat gespecialiseerd is in mobiliteitshulpmiddelen. In zo’n team zit altijd een arts die gespecialiseerd is in revalidatie, een ergo- of kinesitherapeut en nog andere zorgverleners. Ze zijn meestal verbonden aan een (revalidatie)ziekenhuis. Voor een volledige lijst van RAT’s, kun je zeker bij ons terecht!

Hego Mobile helpt u graag! 

Kom lang in één van onze vier vestigingen en laat u begeleiden. Onze medewerkers staan tot uw dienst om u zorgvuldig door het administratieve proces te leiden dat moet worden doorlopen. We zullen u ook assisteren bij het maken van de juiste keuze met betrekking tot het hulpmiddel dat het meest geschikt is voor uw specifieke behoeften.

We houden rekening met diverse essentiële aspecten, zoals uw leeftijd, uw noden, de indeling van uw woonomgeving en vele andere. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat het gekozen hulpmiddel naadloos aansluit bij uw levensstijl en individuele omstandigheden. Het is ons doel om een oplossing te bieden die niet alleen functioneel is, maar ook comfort en gemak toevoegt aan uw dagelijkse leven.

OVER HEGO MOBILE

Het beste aanbod van mobiliteitshulpmiddelen op de Belgische markt. We hebben (bijna) alles op voorraad: klaar om bekeken, gekeurd en getest te worden. Spring zeker eens binnen in één van onze filialen. Jullie zijn van harte welkom.

Privacyverklaring - Cookie Policy - Disclaimer

Copyright ©2024 Hego Mobile 

OPENINGSUREN

maandag t.e.m. vrijdag:
10.00 – 12.00
13.00 – 17.00

Zaterdag:
Genk: 10.00 – 13.00
Andere filialen: op afspraak

 

CONTACT

Hego Mobile Genk
Hasseltweg 152
Tel: 089 23 05 90

Hego Mobile Nijlen
Herenthoutse Steenweg 101
Tel: 03 435 48 49

Hego Mobile Rekem
Steenweg 140
Tel: 089 61 49 43

Hego Mobile Torhout
Bruggestraat 115
Tel: 050 31 79 19

info@hegomobile.be
BE0646.828.860

SCHRIJF JE HIER IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten en aanbiedingen? 

Schrijf je dan nu in op onze nieuwsbrief!

Nuttige links